Robert Dahlgren har krönts mästare av TCR Scandinavia 2019 för PWR Racing – SEAT Dealer Team, hans andra titel jämsides sin 2017-titel, efter en stabil finalhelg på Mantorp Park som bjöd på dramatiska tävlingar. Segrare i årets två sista tävlingar var Mattias Andersson och Andreas Wernersson.

Brink Motorsport har anledning att fira trots att de tappade förartiteln, som såväl Tobias Brink som Andreas Wernersson hade möjlighet att säkra, då Audi-teamet tog hand om teamtiteln.

I första tävlingen ledde Brink från pole position in sin Audi RS 3 LMS medan Mattias Andersson gjorde en stark start och tog andraplatsen framför Dahlgrens Cupra.

Daniel Haglöf höll fjärdeplatsen framför Wernersson och Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

När tävlingen började närma sig slutet tog Andersson in på Brink som började köra defensivt.

Andersson försökte köra om i första kurvan på näst sista varvet, men Brink lyckades försvara positionen framför Honda-föraren. Men i den absolut sista kurvan på det absolut sista varvet kastade Andersson sin Honda Civic TCR på insidan av Brink och de båda slog samman. Andersson lyckades ta sig förbi och segrade med sju tiondelars marginal framför Audi-föraren.

Mästerskapet levde vidare till sista tävlingen då Brink var 17 poäng bakom Dahlgren, något som innebar att han behövde ta segern eller bli tvåa för att ha chans att ta titeln. Brink Motorsport ledde teammästerskapet med 20 poäng inför den sista tävlingen.

I andra tävlingen startade Wernersson från pole position och tog starten framför Åhlin-Kottulinskys Cupra.

Andersson gjorde ännu en bra start och passerade Haglöf in i första kurvan och körde om Åhlin-Kottulinsky efter långa raksträckan på första varvet till andra plats.

Den här gången hade dock Honda-föraren ingen möjlighet att repetera manövern som han gjorde på Brink i första tävlingen då Wernersson höll ett starkt tempo och ledde tävlingen från start till mål.

Haglöf blev passerad av stallkollega Dahlgren och inledde istället ett försvar mot Brink som försökte kämpa sig upp genom fältet för att ha en chans att ta titeln.

Haglöf och Brink slog samman på sjunde varvet och Brink körde av banan, in i däckbarriären. Den incidenten gjorde att titeln gick till Dahlgren medan Haglöf fick en drive through-bestraffning som gjorde att han tappade till nionde plats. Straffet gjorde att Brink Motorsport kunde säkra teamtiteln.

Wernerssons seger var hans fjärde för säsongen, en mer än Dahlgren. Men titeln gick till Dahlgren med 29 poängs marginal medan Brink Motorsport tog teamtiteln med samma marginal över PWR Racing – SEAT Dealer Team, fjolårsmästarna.

2020-säsongen startar på Knutstorp den 15-16 maj då mästerskapet utvecklas vidare med en ny promotor och utökad kalender.

Robert Dahlgren – PWR Racing
“Jag gjorde bara samma sak jag gjort hela året, att försöka ta så mycket poäng som möjligt. Om jag hade haft farten nog för att ta segern så hade jag siktat på det. Men vi hade inte bilen för det i dag på grund av kompensationsvikten, något som är tråkigt att prata om, men på just den här banan märks det en hel del.

“Jag hörde på teamradion att jag tagit titeln innan jag såg att Brinks bil var borta, och det var första gången i år som jag tappade fokus. Jag tappade 3-4 sekunder och glömde att trycka på gasen.

“Det har varit ett jämnt år. Det har varit riktigt hårt i toppen hela året och vi har fått kämpa varje helg. Jag är så glad för alla i teamet då vi jobbat så hårt och hittat nya vägar att bli snabbare.”

Mattias Andersson, Honda Racing Sweden
“Bilen kändes bra redan sedan i morse när vi var snabbast och jag var säker på att vi hade en bra bil till tävlingen. I första tävlingen fick vi en bra start, men jag kunde inte ta mig förbi Brink. Han körde väldigt hårt i början och jag såg i backspegeln att Robert inte var där.

“När det var fyra varv kvar så beslöt jag mig för att ta mig närmare och med två varv kvar fick jag en bra slipstream på rakan, men han blockade mig riktigt defensivt. Jag såg att han hade problem med bromsarna och han fick en dålig utgång.

“Min plan var att försöka samma sak på sista varvet och han blockerade mig direkt. Självklart tänkte han på mästerskapet och försvarade hårt. Jag gjorde en chansning och självklart är han inte glad. Det förstår jag, jag hade känt samma sak, men så är racing. Jag har själv haft ett par gånger där jag tappat ledningen i sista kurvan, så jag vet hur det känns.

“I andra tävlingen körde jag om Haglöf i första kurvan och sedan Mikaela på långa rakan. Sen tog jag kanske i lite för hårt för att köra ifatt Wernersson. Vi kom rätt nära med 4-5 varv kvar, men han gjorde inga misstag och försvarade inte som Tobias gjorde i första tävlingen. Men jag är glad, jag ville ha segern, men vi kom inte riktigt nära nog.”

Andreas Wernersson – Brink Motorsport
“När vi inte kunde ta titeln så fick vi nya mål och det var att ta teamtiteln. Min ingenjör Ronnie Bergström sa till mig att jag måste vinna så jag kunde säkra flest segrar av alla under säsongen. Så vi körde efter det och bilen var bra, grabbarna gjorde ett fantastiskt jobb. Självklart var Mattias stark och jag svettades en del i mitten av tävlingen, men jag var snabb nog att hålla honom bakom mig.”

Resultat Race 1
1 – Mattias Andersson – Honda Racing Sweden – Honda Civic Type R FK2 TCR – 14 varv
2 – Tobias Brink – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 0.731
3 – Robert Dahlgren – PWR Racing SEAT Dealer Team – Cupra TCR – 6.866
4 – Daniel Haglöf – PWR Racing SEAT Dealer Team – Cupra TCR – 11.351
5 – Andreas Wernersson – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 11.775
6 – Mikaela Åhlin-Kottulinsky – SEAT Dealer Team PWR Racing – Cupra TCR – 12.232
7 – Andreas Ahlberg – Micke Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 16.097
8 – Hannes Morin – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 16.479
9 – Tomas Engström – Micke Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 17.158
10 – Albin Wärnelöv – Experion Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 17.625
11 – Kristian Sætheren – Insight Racing – Alfa Romeo Giulietta Veloce – 20.139
12 – Peter ‘Poker’ Wallenberg – Poker Racing For Charity – Cupra TCR – 33.383

Resultat Race 2
1 – Andreas Wernersson – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 14 varv
2 – Mattias Andersson – Honda Racing Sweden – Honda Civic Type R FK2 TCR – 0.744
3 – Mikaela Åhlin-Kottulinsky – SEAT Dealer Team PWR Racing – Cupra TCR – 5.777
4 – Robert Dahlgren – PWR Racing SEAT Dealer Team – Cupra TCR – 11.709
5 – Hannes Morin – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 19.143
6 – Tomas Engström – Micke Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 20.489
7 – Albin Wärnelöv – Experion Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 21.572
8 – Kristian Sætheren – Insight Racing – Alfa Romeo Giulietta Veloce – 29.223
9 – Daniel Haglöf – PWR Racing SEAT Dealer Team – Cupra TCR – 29.460
10 – Peter ‘Poker’ Wallenberg – Poker Racing For Charity – Cupra TCR – 36.756
11 – Andreas Ahlberg – Micke Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 1 Lap
12 – Tobias Brink – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – DNF

Förarmästerskapet
1 – Robert Dahlgren – PWR Racing – Cupra TCR – 252
2 – Tobias Brink – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 223
3 – Andreas Wernersson – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 218
4 – Andreas Ahlberg – Micke Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 196
5 – Mattias Andersson – Honda Racing Sweden – Honda Civic Type R FK2 TCR – 189
6 – Mikaela Åhlin-Kottulinsky – PWR Racing – Cupra TCR – 167
7 – Tomas Engström – Micke Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 60
8 – Hannes Morin – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 59
9 – Albin Wärnelöv – Experion Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 41
10 – Peter ‘Poker’ Wallenberg – Poker Racing For Charity – Cupra TCR – 22
11 – Jessica Bäckman – Target Competition – Hyundai i30 N TCR – 21
12 – Daniel Haglöf – PWR Racing – Cupra TCR – 16
13 – Casper Elgaard – Massive Motorsport – Honda Civic Type R FK7 TCR – 14
14 – Kristian Sætheren – Insight Racing – Alfa Romeo Giulietta Veloce – 12
15 – Jonas Lynge – Insight Racing – Honda Civic Type R FK2 TCR – 7
16 – Tobias Johansson – Brovellen Design – Audi RS 3 LMS – 5
17 – Louise Frost – Insight Racing – Alfa Romeo Giulietta TCR – 3
18 – Marco Gersager – Team Hyundai Denmark – Hyundai i30 N TCR – 2
19 – Martin Jensen – Insight Racing – Alfa Romeo Giulitta TCR – 1

Teammästerskapet
1 – Brink Motorsport – 443
2 – PWR Racing – SEAT Dealer Team – 414
3 – Micke Kågered Racing – 263
4 – Honda Racing Sweden – 193
5 – Experion Racing – 46
6 – Insight Racing – 35
7 – Poker Racing For Charity – 33
8 – SEAT Dealer Team – PWR Racing – 24
9 – Target Competition – 21
10 – Massive Motorsport – 14
11 – Brovallen Design – 9
12 – Team Hyundai Denmark – 3

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here