Robert Dahlgren tog sin tredje pole position för året i TCR Scandinavia-kvalet på Gelleråsen Arena och slog erfarne Honda-föraren Mattias Andersson med bara 81 tusendelar på den regnvåta banan.

De båda inledande testpassen kördes i torra förhållanden vilket innebar att datan som teamen samlade in inte hjälpte då regnet började falla en timme innan kvalet.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky hade bra fart i kvalet i hennes PWR Racing – SEAT Dealer Team-Cupra och tog sig vidare till Q2 med marginal.

Istället var det Brink Motorsport-förarna som fick jobba hårt för att ställa om till de blöta förhållandena. Hannes Morin förlorade kampen om att ta sig vidare till Q2 precis i slutet av Q1-passet efter en förbättring från teamkollegan och titelutmanaren Andreas Wernersson.

Tobias Brink slog teamkollega Wernersson i slutskedet av kvalet, något som gav 29-åringen pole position till morgondagens andra tävling där topp sex förare startar i omvänd ordning.

Bakom Dahlgren och Andersson kommer de båda Kågered Racing-förarna Andreas Ahlberg och Tomas Engström som kommer att starta på platser tre och fyra respektive framför Åhlin-Kottulinsky på femte plats.

Dahlgrens pole position gav honom fem poäng till förarmästerskapet och när närmsta rival Wernersson blev sjua innebär det att 2017-mästaren utökar sin ledning till 14 poäng över Brink Motorsport-föraren inför morgondagens båda tävlingar.

Tävlingarna streamas live på SBFs websida https://sbfplay.solidtango.com samt på TCR Hub www.tcr-series.tv samt med tidtagning på: https://www.motorsport-events.se/livetimingpccs/

Förarcitat

Robert Dahlgren – SEAT Dealer Team – PWR Racing
“Jag önskar att jag kunde säga det var enkelt. Men det kändes bra rakt igenom och sedan började det torka upp i Q2. Trots det visade det sig att mitt första varv i Q2 var det snabbaste.

“Jag var lite orolig, det var svåra förhållanden i slutet som inte riktigt passar vår bil, men när det var mycket regn så fungerade det bra för oss.

“Jag tror vi har en bra bil till torr bana också, jag tar hellre en torr bana om jag får välja, men om det regnar så får det hellre vara mycket regn, inget däremellan.”

Mattias Andersson – Honda Racing Sweden
“Vi visste att regnet skulle komma, så det var lite märkligt i morse när vi visste att testpassen inte skulle betyda något.

“Vi var inte snabbast i testerna, men vi var däromkring och i kvalet handlade det bara om att sätta samman ett varv när förhållandena var som bäst. Och vi var bara åtta hundradelar bakom Robert, så jag är mycket nöjd med det.

“Cupra har förbättrat sina starter, men om det är torrt så gör vi oftast bra starter. Är det däremot blött så får vi se. Det är lätt att göra misstag i regnet, eller så kan du få en bil i sidan. Så jag ser helst att det är torrt, men det är inget man kan göra åt det. Vi får bara försöka göra en bra start och sedan vet vi hur man kör brett.”

Andreas Ahlberg – Kågered Racing
“Jag hoppas alltid på regn, så detta var bra för mig. Vi hade lite svårt i morse under testerna, men vi visste sedan Knutstorp att vi har bra inställningar för regn.

“Trea i kvalet är en placering jag är nöjd med. Jag kollade prognosen och enligt den ska det regna hela dagen. Vi är rätt lätta också vad gäller kompensationsvikterna, så jag tror vi kommer ha bra fart.”

Kvalresultat
1 – Robert Dahlgren – PWR Racing – Cupra TCR – 1:16.513
2 – Mattias Andersson – Honda Racing Sweden – Honda Civic Type R FK2 TCR – 0.081
3 – Andreas Ahlberg – Micke Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 0.16
4 – Tomas Engström – Micke Kågered Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 0.276
5 – Mikaela Åhlin-Kottulinsky – PWR Racing – Cupra TCR – 0.662
6 – Tobias Brink – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 0.878
7 – Andreas Wernersson – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 0.916
8 – Albin Wärnelöv – Experion Racing – Volkswagen Golf GTI TCR – 1.223
9 – Hannes Morin – Brink Motorsport – Audi RS 3 LMS – 1.688
10 – Tobias Johansson – Brovallen Design – Audi RS 3 LMS – 1.997
11 – Louise Frost – Insight Racing – Alfa Romeo Giulietta TCR – 3.068
12 – Peter ‘Poker’ Wallenberg – Poker Racing For Charity – Cupra TCR – 3.4

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here